Meer nog, Dexia doet wat mij betreft een extreem foute zet met alleen al maar in de pers te gooien dat ze een naamsverandering overwegen. In het frans zouden ze zeggen, il’s ont raté l’occasion de se taire …
Een merk wordt vandaag niet meer bepaald door wat de adverteerder erover zegt (of schreeuwt), maar door wat mensen, klanten, consumenten onder elkaar erover vertellen (vrij naar Scott Cook). Maar mensen vertellen niet die dingen die marketeer zouden willen. Mensen praten over echte ervaringen die ze dagelijks hebben, op straat, in het bankkantoor, online, via het call center, enzovoort. Ze vertellen bijvoorbeeld niet “mijn Geld leeft via Dexia” maar wel “mijn bankdirecteur heeft mij goed vooruit geholpen met mijn beleggingen”. Door al die conversaties tussen mensen, die steeds meer via digitale kanalen gebeuren, die vormen samen de identiteit van een merk.
En moet je dan in een crisis situatie je bestaand merk weggooien en met een schone lei beginnen? Neen, want wat vertellen mensen dan aan elkaar? Dingen zoals “Die van Dexia van vroeger die nu <
Het juiste actieplan ziet er naar mijn idee als volgt uit:
- Bepaal (of herbevestig) de waarden waar Dexia voor staat.
- Leg een aanpak (strategie & tactische invulling) vast om die waarden uit te dragen. Winst maken is daar zeker één van, maar er moet ook een antwoord zijn op de noden van de klant.
- Neem de tijd om aan het ganse team (en dat zijn er nogal wat) uit te leggen wat dit betekent voor hun dagelijkse job. Zorg dat iedereen doordrongen is van de filosofie van het bedrijf. Geef hen ook de nodige argumenten om de flaters van het verleden in een context te plaatsen, maar vertel ook dat er niets mis met een simpele: “Sorry, daar zijn we in de fout gegaan.”
- Leidt je mensen op in communicatie, zowel in persoon als via de zogenaamde nieuwe (sociale) media zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, etc.
- Start een nationaal charme-offensief naar klanten en consumenten, gedragen door je eigen mensen en via de kanalen waar mensen vandaag het meest actief zijn. Facebook zal daar zeker één van zijn. Vraag aan al je mensen om pro-actief naar hun klanten, vrienden en familie te stappen om te vertellen hoe Dexia vandaag wél goed bezig is.
Echt waar dames en heren van Dexia, pak het eens anders aan, eerlijk, puur en met mensen. En profiteer van de mogelijkheden van sociale media, zal niet weten wat je ziet.
kleine toevoeging:
Het was een blogpost van Anne Galland over Dexia die mij motiveerde om ook maar eens mijn mening neer te pennen. Zij heeft een gelijkaardige insteek, maar vanuit een ander perspectief.
Bert, je hebt gelijk. Ik ben Dexia-klant en iedere keer dat ze er zelf iets over denken, bekruipt mij de gedachte 'hm, zou het dan toch een slechte bank zijn voor mij'? Terwijl ik eigenlijk niets te vrezen heb: de online banking werkt perfect, mijn VISA-kaart is toegekomen, ik heb maar een klein beetje spaargeld, mijn huislening wordt netjes afbetaald, dus die wordt wel overgenomen door een andere bank mocht er iets foutgaan, ... Dus inderdaad: als ze nu gewoon zelf zwijgen over een naamsverandering en gewoon keihard gaan voor naadloze service, de best mogelijke communicatie, een paar leuke webapps, enz... (ik blijf wachten op een bank die mij een goedwerkende, leuke, innovatieve gezins-financiën toepassing levert binnen mijn online banking).
ReplyDeleteTe weinig topmanagers durven hun gezond boerenverstand gebruiken (of hebben het niet, maar ik denk dat ze het gewoon niet gebruiken).
ReplyDelete